Klasická fotografie
-
Negativ kontra diapozitiv
Mnoho fotografů stále řeší věčné dilema, zda zvolit inverzní nebo negativní film. Ty se liší v parametrech nazývaných expoziční pružnost nebo expoziční rozsah filmu. Předmětem tohoto článku je vysvětlit na praktických ukázkách, jak se tyto charakteristiky filmů projeví na vašich snímcích a také ukázat, jak je zjistit pro jednotlivé druhy a značky filmů. Problému s expozičním rozsahem a expoziční pružností se nevyhnete ani v případě, že fotografujete digitálním fotoaparátem. Původní článek Expoziční pružnost I, který vyšel před měsícem, jsem na základě čtenářské diskuze doplnil o své zkušenosti ve srovnání inverzního filmu Fuji Provia 100 se zvětšeninami pořízenými v digitálním labu Frontier 350 z negativních filmů značky Fuji.
-
Zvětšování v „černobílé“ fotokomoře III.
Seriál na téma zvět-šování v „černobílé“ fotokomoře, zastavení třetí: Tentokrát náš seriál již konečně dospěje k vlastnímu zvětšování (krok po kroku). Těsně před tím je ale nutné „doladit“ ještě několik drobností, které velkému dnu „D“ předchází: úprava pracovní plochy, pracovní roztoky, přehled potřebných chemikálií, seznámení s nabídkou fotopapírů apod.
-
Zvětšování v „černobílé“ fotokomoře II.
Seriál na téma zvět-šování v „černobílé“ fotokomoře, zastavení druhé: Dřív než začneme zvětšovat. Krátký vhled o retušování, vyvolaných filmech a jejich archivaci. Jak poznám přeexponované, podexponované a tzv. normálně exponované políčko, co to znamená pro volbu zvětšovacího papíru ad. Fotografický slang - i fotografie (resp. práce v komoře) má svůj vlastní jazyk a bez znalosti základních pojmů se neobejdete.
-
Zvětšování v „černobílé“ fotokomoře I.
Autor Pavel Charousek, volný novinář a fotograf, zde shrnuje na pozadí praktických ukázek a návodů svoji více než patnáctiletou práci v temné komoře. Dozvíte se mnoho praktických rad, fíglů a postupů, které byste si měli osvojit a těžko je budete hledat jinde. Dozvíte se, na co byste neměli zapomenout a bez čeho se docela dobře obejdete. Texty budou ryze v praktické rovině, budeme se snažit mapovat i tzv. slepé uličky, kudy cesta za dobrou, technicky zvládnutou černobílou fotografií nevede.
-
Filmy a péče o ně
Pokud cestujete s digitálním fotoaparátem, musíte s sebou vláčet notebook a večery trávíte přetahováním dat a vybíráním snímků. I u klasických filmů hrozí nebezpečí a to i jiná, než že Vám je někdo ukradne.
-
Jak měřit teploty vyvolávacích lázní
Jedním z nejdůležitějších faktorů při vyvolávání fotografických materiálů je teplota vyvolávacích lázní. V tomto článku se dozvíte, jak správně měřit, které teploměry jsou nejvhodnější a co může způsobovat špatné měření. Najdete zde i pár zajímavých rad, jak měřit teplotu v průběhu vyvolávání filmů atd.
-
Proces E-6
Zajímá vás jak se vyvolávají barevné diapozitivní filmy? Článek "proces E-6" vás zasvětí do jednotlivých strojových vyvolávacích postupů.
-
Jak fotit cross fotografii?
Rádi experimentujete? Věnujete se barevné fotografii? V tomto případě vás bude jistě zajímat technika zpracování filmu tzv. "cross procesem". Čtěte dál, součástí článku jsou ukázky několika fotografií vytvořených cross procesem.
-
Ruční vyvolání barevných negativních filmů
Proces C-41 dnes není pouze doménou fotografických minilabů, ale dostává se i do domácích laboratořích, kde je ručně zpracováván. Chcete získat více informací o ručním zpracování procesu C-41? Čtěte dál.
-
Ruční zpracování procesu E-6
Víte o možnosti ručního vyvolání procesu E-6? V článku ruční zpracování E-6 se dozvíte řadu zajímavých informací o ručním a strojovém vyvolávání diapozitivních filmů. Na konci článku naleznete seznam dostupných vyvolávacích sad pro ruční zpracování E-6.