Fotoaparát.cz

Novinky v Zoner Photo Studio 17

Rok se s rokem sešel a jak se již stalo pravidlem, společnost Zoner představila novou verzi komplexního nástroje pro správu a úpravy fotografií Zoner Photo Studio 17. Již před několika lety se spekulovalo, zda Zoner dodrží tento jednoletý cyklus. Zda je každý rok dost novinek na vydání nové verze. Zdá se, že stále je. Pojďme se tedy podívat, co nového ZPS17 nabídne.

Pokud sledujete vývoj různého software obecně – mohou to být třeba jen Windows – je vidět určitý trend. Výraznými změnami projde každá druhá verze. A protože výrazné změny přineslo před rokem ZPS16, dalo by se čekat, že letošní novinka je pouze kosmetická. Není tomu tak. Sice nedošlo k žádnému razantnímu řezu jako přepracování uživatelského rozhraní ve verzi 16, ale Zoner 17 se může pochlubit řadou funkcí, které se opravdu hodí, a které využijete.

Co je nového v Zoner Photo Studio 17:
nový „flat“ vzhled
výraznější možnosti expozičních úprav v RAW
okamžitý náhled změn RAW ve správci
expoziční přechodový filtr
odlesk objektivu a další nové efekty
automatický návrh úpravy expozice
upravený rychlejší katalog
vylepšený import
vylepšené přidávání informací k fotografiím
malý náhled snímku ve správci
automatické hledání duplicitních fotografií
DLNA mediaserver pro sdílení fotografií v domácí síti
korekce vad objektivu pomocí připravených profilů
lepší mapy pro fotografie s GPS souřadnicemi
a další drobné úpravy

Nový vzhled

Nový vzhled je to, co vás praští do očí jako první. Je v nyní moderním „flat“ designu, takže ikonky jsou ploché bez 3D efektů jen s obrysovou linkou, zmizelo mnoho čar, rámečky kolem náhledů fotek v průzkumníku, a celkově se vzhled Zoneru velmi vyčistil, což programu sluší. A je to příjemná změna, protože dříve se v záplavě grafiky občas ztrácely podstatné prvky. Nový vzhled je možné nastavit v tmavé nebo světlé variantě, nebo ho také opustit a vybrat si vzhled původní. To, jak program vypadá, sice nevylepší vaše snímky, ale rozhodně se s nimi bude pracovat lépe.

Tvůrci Zoneru se také snaží zpříjemnit ovládání. Na některých panelech (například u katalogu, nebo na panelu informací ve správci) si můžete všimnout malého ozubeného kolečka. Pokud na něj kliknete, dostanete se k nastavení příslušné položky. Škoda, že je tato novinka využita pouze sporadicky.

Ve správci najdete také náhled právě vybrané fotografie. Podobný náhled byl v Zoneru již dříve, až do verze 15. V ZPS16 náhled zmizel, protože tvůrci správně usoudili, že je zbytečné mít malý náhled, když jsou vlastně všechny fotografie zobrazeny jako náhledy. Nyní je náhled zpět, ale není už tak malý. Tento malý náhled si totiž můžete v jeho malém okénku zvětšit a posouvat. Lze tak prozkoumat detail fotografie bez přechodu na velký náhled v horní liště správce. Také můžete přímo v tomto náhledu zapnout kontrolu přepalů.

Import

Modul import doznal v Zoneru 17 sice jen drobných, ale zato příjemných změn. Nově můžete při načtení snímků ze zařízení tlačítky ve spodní liště filtrovat JPG, RAW, MOV a nebo zobrazovat i další soubory.

Co je podstatnější, k importovaným fotografiím lze kromě autora a copyrightu přiřadit při importu hromadně název a klíčová slova. Sice stejný název a stejná klíčová slova pro všechny v tu chvíli importované snímky, ale i tak si ušetříte starosti. Třeba fotky z dovolené mohou hned při stahování z fotoaparátu dostat klíčové slovo „dovolená“.

Importované snímky můžete také přímo při importu přejmenovat a to i s využitím formátovacího řetězce. Jinak řečeno, vaše fotografie, která se ve fotoaparátu jmenuje IMG_1234 může být importována třeba jako dovolena_2014–07–25.

Správce a práce s fotografiemi

Z mého pohledu nejpodstatnější změnou ZPS17 co se uživatelského komfortu týče, je vylepšené přiřazení informací k fotografii ve správci. Boční panel s informacemi o fotografii konečně umožňuje hromadné přiřazení informací ke všem označeným snímkům. Fotografiím můžete tímto způsobem nastavit hodnocení, značku, název, popis a klíčová slova. Trochu mi zde chybí jen nastavení autora a copyrightu.

Co se hodnocení fotografií týče, po dlouhých letech se i v Zoneru objevily hvězdičky. V předchozích verzích bylo hodnocení na stupnici 1–5, což mohlo být zavádějící, pokud jste hodnocení pochopili jako ve škole. 5 totiž bylo nejlepší a 1 nejhorší. Nyní i Zoner zobrazuje hvězdičky, jako většina dalších programů pro práci s fotografiemi. A situace je tak jasná, protože ***** je rozhodně lepší než *. Třešničkou na dortu je pak přímé hodnocení označené fotografie číslicemi na klávesnici, které vám při třídění fotek ušetří kilometry najeté myší.

Také přiřazení klíčových slov doznalo změn. Dříve bylo nutné přejít do panelu klíčových slov a odtud klíčová slova přetáhnout na fotografii. Nyní lze klíčová slova přímo zapsat do příslušného textového políčka na hlavním panelu informací. A stačí, pokud si klíčové slovo pamatujete přibližně, protože toto políčko má našeptávač. Už při psaní navrhuje možná klíčová slova.

Katalog a DLNA mediaserver

Katalog by měl být rychlejší. Toto tvrzení nelze bohužel dost dobře ověřit, proto ho zde nechám jen jako oficiální prohlášení Zoneru. Co ale ověřit lze: práce s katalogem je rychlejší a pohodlnější. Velký rozdíl je už v nastavení samotného katalogu. Pryč je kolonka pro složky vyřazené z katalogu. Nyní se do katalogu přidávají jen a pouze fotografie ze složek, které vyberete.

A pryč je tlačítko pro manuální přidání fotek do katalogu, protože jakmile složku do seznamu přidáte, Zoner si její obsah sám projde a do katalogu zařadí. Správa katalogu je tak i srozumitelnější než dříve. Navíc pro přidání složky do katalogu se nemusíte proklikávat hluboko do nastavení, protože přímo v bočním panelu správce, kde se katalog nachází, je k tomu určené tlačítko.

Pod položkou Katalog v tomto bočním panelu se ale také něco změnilo. Dříve zde byla jen virtuální struktura složek podle data obsahující snímky z katalogu. Ta se nyní posunula pod položku „Časová osa“ a přibyl seznam složek, které jste do katalogu zařadili. Vedle těchto složek najdete ikonku – logo DLNA – kde jedním kliknutím sdílení dané složky zapnete nebo vypnete. Nastavení sdílení je v nastavení samotného Zoneru a můžete zvolit název mediaserveru (pod kterým zařízení v síti sbírku fotek uvidí) a také rozlišení, ve kterém se budou fotky do sítě vysílat. Na výběr je HD, FullHD a 4K, což by mělo stačit každému. V praxi funguje mediaserver skvěle. Prostě jen zapnete sdílení, zapnete televizi, v přehrávači médií vyberete mediaserver jako zdroj a už se kocháte snímky ve vysokém rozlišení na velké obrazovce – samozřejmě pokud máte domácnost propojenou počítačovou sítí. Prohlížet snímky přes DLNA je ale možné nejen na televizi, DLNA podporují třeba i telefony (přes wifi) a další zařízení.

Mapy pro určení polohy snímku

Práce s mapami – tedy nástrojem pro přiřazení a zobrazení zeměpisných souřadnic fotografie – se proti verzi 16 nijak nezměnila. Novinkou je pouze podpora více druhů mapových podkladů na mapách od Seznamu. Špendlíčky označující místo vytvoření vašeho snímku můžete nyní zobrazit na běžné, satelitní, turistické, cykloturistické a zimní mapě. Tedy kromě historické mapy na všech podkladech, které Seznam nabízí na mapy.cz. Toto se pochopitelně týká jen území naší republiky. Jakmile vyjedete za hranice, zbydou vám jen málo detailní běžné a satelitní mapy nebo oči pro pláč. Pokrytí Seznamu je prostě lokální. Naštěstí je tu vždy možnost přepnout na mapy Google, kde jsou běžné i satelitní mapy s dostatečným rozlišením po celém světě.

Hledání duplicitních fotografií

Ve správci se nachází ještě jedna novinka. V menu „Organizovat“ najdete položku „Vyhledat stejné soubory“. Samostatné okno pak umožňuje automatické vyhledání duplicitních fotografií ve vybrané složce (a podsložkách). Lze porovnávat buď jen názvy souborů, nebo i jejich obsah. Samozřejmě pokud porovnáváte pouze názvy souborů, je hledání rychlejší, ovšem také se můžete dočkat falešného poplachu pokud máte dva různé snímky se stejným jménem.

Výsledkem hledání je textový seznam nalezených souborů s duplicitou, kde jsou shodné skupiny barevně odlišeny. V tomto seznamu můžete některé snímky označit a rovnou smazat nebo přesunout jinam (například pro pozdější kontrolu). Protože občas je duplicit opravdu hodně (třeba když zapomenete smazat kartu ve fotoaparátu a snímky omylem naimportujete znovu), oceňuji tlačítko „Označit všechny duplikáty v této složce“. Jsou-li totiž duplikáty v různých složkách, stačí vybrat jednu fotografii a jedním kliknutím označíte všechny nalezené duplikáty z téže složky.

Pro kontrolu co vlastně mažete si můžete v okně s výsledky hledání zobrazit informace o souboru s malým náhledem. Není to sice pohodlné, ale lepší než nic.

Automatická korekce expozice

Automatická korekce expozice je první novinka, na kterou narazíte při úpravě fotografií v editoru. Automatické vylepšení fotografií má Zoner již dlouho a spočívá v jediném tlačítku, které fotografii prostě nějak expozičně a barevně upraví. Výsledek se vám buď zamlouvá, nebo ne, ale nic s tím nenaděláte. Ve chvíli, kdy se v Editoru objevil boční panel pro rychlé úpravy, mířila jedna z mých výtek právě k tomuto tlačítku. Jak skvělé by bylo, kdyby se po kliknutí na tento automatický nástroj pouze nastavily posuvníky v bočním panelu, a já mohl automatickou korekci ještě doladit k obrazu svému.

Nyní, v Zoneru 17, bylo mé přání alespoň částečně vyslyšeno. Tlačítko pro automatické vylepšení sice změn nedoznalo, ale přímo v bočním panelu rychlých úprav, v sekci věnované úpravě expozice, přibylo tlačítko „Automaticky“. Pokud na něj kliknete, jen se automaticky nastaví expoziční posuvníky, a před potvrzením změn si můžete fotografii ještě dále doladit.

Co se přesnosti automatiky týče, je to prostě automatika. Na běžných fotografiích funguje dobře, ale jsou i situace, kdy žalostně selhává – typicky když je fotografie záměrně světlejší nebo tmavší, automatika toto nerespektuje (a ani nemůže, neví co je na snímku). O to lepší je pak možnost ruční korekce.

Expoziční přechodový filtr

Ano, Zoner umí konečně v editoru simulovat šedý přechodový filtr. V předchozích verzích byl sice nástroj pro přechodový filtr také, mohl ale aplikovat pouze barevný přechod, a pokud jste toužili po šedém přechodovém filtru pro úpravu expozice části snímku, museli jste využít buď černou barvu a celý filtr v režimu překrýt, nebo maskovat pomocí výběrů expoziční úpravy z panelu rychlých úprav. Nyní je to jednodušší. Prostě natáhnete přechodový filtr a v jeho parametrech nastavíte typ na Expoziční. Jediným posuvníkem pak volíte, zda filtr zesvětluje nebo ztmavuje a jak moc. Elegantní a výsledky vypadají, na to že je upravován JPG, dobře.

Nástroj Odlesk objektivu

Tento nástroj patří už spíš do kategorie mršítek fotografií. Kliknutím určíte na fotografii bod, kam Zoner umístí zdroj světla. Od tohoto bodu se pak úhlopříčně přes fotografii vykreslí všechny možné odlesky – jako když fotíte mizerným objektivem. Tedy přesně to, co se většinou snažíte vyretušovat. Občas ale tento efekt fotografii prospěje a dodá atmosféru. Co oceňuji je možnost volit, které části odlesku chcete a které ne a také jeho sílu a barevnost. Odlesk tak ani nevypadá příliš uměle. Naopak mi vadí nemožnost umístit zdroj světla mimo záběr.

Cartoon

Cartoon je nový efekt v editoru, který dodá fotografii komiksový vzhled. Plochy na snímku vyhladí a hrany vytáhne černou linkou. Výsledek nevypadá špatně, ale o fotografii již hovořit nelze. Ideální pokud opravdu chcete vytvořit hraný komiks.

RAW formát

Velmi příjemnou novinkou v Zoneru 17 je automatická korekce vad objektivů v RAW pomocí připravených profilů LCP (Lens Correction Profile). Jedná se o stejné profily, jaké využívá ve svých produktech Adobe, což znamená, že jsou to profily kvalitní. Tyto profily si pro svůj fotoaparát a objektiv můžete stáhnout z internetu, byť samozřejmě pro některé kombinace těl fotoaparátů a objektivů zejména alternativních výrobců dostupné nejsou. Pokud ale příslušný profil naleznete a v RAW modulu Zoneru v záložce Objektiv ho přidáte na seznam, veškeré korekce optických vad vašeho objektivu se zjednoduší na tři zaškrtávací políčka: Transformace, Chromatická vada, Vinětace. Pokud jste se někdy pokoušeli korigovat chromatickou vadu ručně pomocí dvou barevných posuvníků, budete velice překvapeni, o kolik lepší výsledky automatika pomocí profilu podává. A hlavně, je to rychlé a pohodlné.

Dalším vylepšením v RAW modulu je práce s expozicí. Opět zde najdete tlačítko pro automatické nastavení expozice, a navíc má nastavení expozice větší efekt, než v minulých verzích Zoneru. Projeví se to hlavně při extrémních posunech expozice, kdy je například výrazně podexponovaná fotografie ztmavena rovnoměrněji než dřív a při podexpozici se nezvyšuje kontrast snímku. Výsledky jsou tak bližší tomu, co můžete dostat například z Adobe Camera Raw. Toto lepší zpracování se týká také dalších expozičních posuvníků v RAW formátu. Konečně dostanete z RAW opravdu maximum informací a nelimituje vás nedokonalost programu.

Vyplatí se koupit Zoner 17?

Pokud již Zoner používáte, nebo stále hledáte program pro správu a zároveň úpravy fotografií, pak ano. Dle mého názoru se vyplatí i upgrade z verze 16, který je navíc cenově zvýhodněný. Kromě výše popsaných novinek doznal Zoner 17 i drobných kosmetických změn, které zpříjemňují práci. Hlavním důvodem, proč pořídit ZPS17, je ale výrazně pohodlnější správa fotografií a o pořádný kus vylepšené zpracování RAW.